onsdag 13. juni 2012

Jordbær og snegler


Jordbærene vi plantet i fjor blomstrer villig i bedet ute, og vi gleder oss til å smake på dem senere i sommer. Tror jeg må kjøpe inn flere planter og lage meg en ordentlig jordbæråker. Hvis ikke sneglene spiser dem opp da...

Vi har nemlig oppdaget massevis av små brunsnegler overalt i hagen vår, og plukker for harde livet når vi ser dem. De har heldigvis ikke spist på altfor mange av plantene, så jeg håper vi skal klare å få bukt med dem. Er det noen av dere som har erfaring med bruk av Nemaslug? Brunsnegletips mottas med takk! :)


hilde

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei hei.

Så kjedelig at dere har fått brunsnegler i den nye fine hagen din. Hører at de virkelig er håpløse å få i hagen.

Ifjor var det fullt av dem på tomta hvor vi holder på å bygge. Jeg forsøkte meg på Nemaslug da, og så at de faktisk spiste hverandre:(

Så at det var snegler der før vi begynte å sprenge nå i vår, så regner med at de dukker opp igjen. Har hørt at du bør "behandle" med Nemaslug minst tre ganger iløpet av sommeren for å få knekken på dem.

Lykke til!

Marit

Anonym sa...

Heisann:)

Sett ut isbokser ol med øl i, dei tiltrekkes av det og "drikker seg full" og drukner;) Vet noen som bruker gjør det og de skal visst funke:) Lykke til!

MittLilleHjerte sa...

Disse brunsneglene er såå enkle!!
Vi hadde hagen full da vi flyttet hit for 5 år siden. Jeg har vært flink og saltet hver eneste en jeg har sett. Og da dør dem. Har hørt fra andre erfaringer at det er enten det eller plukke dem. Og evnt plante planter dem skyr. Jeg har plantet meg rosehage, og hvis jeg ikke tar feil, så skyr dem roser:)
Lykke til!
Klem Janne

Anonym sa...

Enkelt og billig triks mot snegler er å ta kaffegrutt og strø i ring rundt jordbær planter ( mange snegler som liker jordbær ) sneglen kryper ikke over og det gir og næring :) lykke til søte du :) fin fin blogg :)

Unknown sa...

Tusen takk for fine tips! Det vi har gjort til nå er å plukke dem og putte dem i en beholder med salt. Hva vi gjør med dem etter det vet jeg ikke helt. :)

Spirea sa...

SÅ herlig blogg du har!! :) Og så nydelig at vi går mot jordbærsesong, sånt kan vi like ;) Snegler har vi og vært plaget med - og salt gjør susen. Ingen erfaring med noe annet. Har også hørt at noen har strødd ut pepper, for det tåler de ikke "lukten" på...men har ikke prøvd selv. Håper du får bukt med dem :)
Jeg er i farten, men har nettopp oppdaget bloggen din - så må innom igjen siden og lese mer!! Ønsker deg en nydelig dag :) klem til deg