onsdag 28. november 2012

Himmelske nakkekoteletter


By request; her kommer min "oppskrift" på pappas himmelske nakkekoteletter. Dette er hvordan pappa har lært meg å lage dem, og så fins det sikkert mange andre måter å gjøre det på. Men denne er best! :)

1. Kjøp NAKKEkoteletter; de er de beste.
2. Krydre kotelettene med salt og pepper. Vær raus!
3. Brun dem så i en stekepanne på begge sider og legg dem i en langpanne.
4. Fyll på med vann oppi langpanna til det kommer opp til midten av kotelettene.
Vannet skal ikke dekke dem.
5. Legg noen store biter ekte meierismør (viktig!) innimellom kotelettene. Vær raus!
Det er nesten sånn at jo mer smør, jo bedre. :)
6. Kutt opp gulrot, løk, selleri og hvitløk og legg det innimellom kjøttet.
Dette gir veldig god smak til sjyen.
7. Krydre med litt ekstra salt og pepper.
8. Så settes langpanna inn i ovnen på 150-200 grader i 1 - 1 1/2 time, 
alt etter hvor mange koteletter du har.
Fyll på med vann og smør underveis hvis det trengs.
Sett ned temperaturen på slutten hvis kotelettene blir veldig brune,
og husk å snu på dem innimellom.

Serveres med de potetene du liker best, og enten grønnsaker eller salat.
Salt potetgull er et MUST til denne middagen. Det er sånn mormor gjør det. :)
Vi pleier ikke å lage saus, men bruker sjyen istedenfor. 
Vil du heller ha saus, er det veldig enkelt og godt å lage saus av sjyen fra kjøttet.
Lager du sausen selv, er pappas triks: buljongterninger. Hans sauser blir alltid supergode.

Pappa, hvis du syns det mangler noe her, får du skrive en kommentar.

Hvis noen der ute tester oppskriften, legg igjen en kommentar her da! Hadde vært gøy å høre hva dere syns. Jeg syns iallefall at kotelettene jeg lager på denne måten alltid blir gode og møre, og det er ikke så vanskelig som det høres ut som heller. Når kjøttet først er i ovnen, lager det jo nesten seg selv. En super middag å invitere gjester på. Hvis jeg har veldig mange koteletter, legger jeg dem på skrå "oppå" hverandre i langpanna, og dytter smør og grønnsaker nedimellom kjøttstykkene. Det er litt vanskeligere å snu på dem på denne måten, men møre blir de nesten uansett.

Velbekomme!


hilde

25 kommentarer:

Unknown sa...

Dette blir søndagsmiddagen:))
Takk for oppskrift, fikk litt vann i munnen kjenner jeg ♥

Pink lady sa...

Takk for tips! Jeg bor med en kotelettelsker så dette må jeg prøve!

Klem

Anonym sa...

Jeg kan skrive under på at dette er en SUKSESS oppskrift. For jeg har vært så heldig og fått servert denne nydelige midagen hos jordbærpiken og barna glemmer ALDRI at de fikk potetgull til middag :-)

Tror dette blir ukens søndagsmiddag :-)

Klem Kikki

Ellen sa...

Tusen takk for oppskriften, det skal testes ut idag eller imorgen! Jeg har liksom ikke helt skjønt hvordan en tilbereder koteletter på en god måte, men nå vet jeg det ;)
Ha en fin dag! Ellen (fruvinorum)

Anonym sa...

Tusen takk for oppskriften!

Denne skal testes på søndag tenker jeg :-) Skal huske å gi deg tilbakemelding når vi har prøvd dette!

God helg til deg og dine ♥

Anonym sa...

Hei!
Tusen takk for oppskrift. Nå har vi nettopp spist dette til middag. De var helt fantastisk mørt og godt. Jeg har laget koteletter på denne måten før, men da ble det ikke så godt og kotelettene ikke like møre. Tror nok det var pga at jeg ikke brukte noe smør i langpannen. Denne gangen tok jeg mye smør i store biter oppi langpanna. Sellerirot passet også veldig bra til :) Og det beste av alt, ungene elsket det også :) Skal definitivt bruke denne oppskriften igjen. Neste gang vi får middagsgjester blir dette menyen. Igjen, tusen takk for at du delte :)

Klem og god helg fra Marie

Unknown sa...

Hei Marie! Så gøy at det ble suksess. Det blir som regel det her i huset også. Ha en god helg! :)

Trine sa...

Lagde disse idag.. og det ble bare SÅÅÅÅÅ godt!! NAM!!

mali-mo sa...

Takk for tips, hørtes deilig ut. Jeg lager på samme måte, men bruker masse fersk dill og sitronskiver i ovnen, og har kokt broccoli til ;) Du må prøve det en gang og si hva du synes!!!

Anonym sa...

Kjempegod oppskrift! :D Selv synes jeg det hele fikk litt mer smak med buljongvann i langpannen, men ellers utrolig møre og gode koteletter :)

Takknemlig hilsen fra ei som har en mann som elsker nakkekoteletter, men som ikke har vært spesielt begeistret selv,-før nå! :)

Anonym sa...

usj, det er måten å ødelegge godt kjøtt på ja... men det blir god saus av sjyen da,, all smaken er jo kokt ut i den.. mitt tips er å beine ut kotelettene, følge oppskriften med beina for å lage sjyen, og så steke/grille kotelettene som om man steker/griller biff... The best of bot worlds..

Elisabeth sa...

Vi elsket denne oppskriften! Gubben gråt litt ;)

Unknown sa...

Hei anonym nr. 5.

Jeg har lagd koteletter på denne måten i flere år nå, og har aldri opplevd at kjøttet har smakt lite. Det blir helt nydelig og mørt og godt, og det resultatet får man ikke på samme måte hvis man beiner ut kotelettene og steker dem. Men jeg skal absolutt prøve din måte en gang, det er jo alltid moro å prøve noe nytt. Selv om jeg har mine tvil om at kotelettene blir like møre av å bare steke dem.

Sandra sa...

Hei :)
Har prøvd din oppskrift og det ble en himmelsk! Dette er noe som hele familien liker.
Dette er en oppskrift for alle amatører der ute, man kan ikke gjøre feil her!

mmmm!

Anonym sa...

Dette kan virkelig anbefales ! kjempegodt !

Anonym sa...

Mange tusen takk! La inn et søk på nakkekoteletter og din oppskrift viste seg.
Mitt første forsøk noengang. Det ble en fulltreffer. Yummy! Ble rost opp i skyene. Så himmelske nakkekoteletter lever opp til navnet sitt.

Ingvild sa...

Det var heilt nydeleg, tusen takk! Måtte blogga om det sjølv, for dette er eit triks alle burde kunne. :)

Anonym sa...

Takk for oppskrift! Jeg varierte litt, marinerte kotelettene kvelden i forveien med olje, balsamico, rødløk, ramsløk, sjalottløk, chilipulver, salt og pepper, og kanel (!). Som grønnsaker brukte jeg gulrøtter, kålrabi og nypotetbåter med skallet på. Det ble også utrolig godt! God pinse!

Marte sa...

Tusen takk for denne oppskriften! Lagde den til svigers idag, og har aldri fått så mye skryt for matlagingen min :)

<3 Anbefales! <3

Anonym sa...

Takk for en god oppskrift og gode tips. Jeg lagde kotelettene akkurat som oppskrifta sa og det er bare en ting jeg ikke likte. For meg blei dette litt for salta men jeg likte måten du lager de på så nå skal jeg prøve dem en gang til og nå med usaltet smør :)

Anonym sa...

Hei,

Takket være deg kommer det til å være fler som forteller om "hvordan pappa gjør det"! Jeg har brukt metoden din noen ganger, og det er suksess hver gang. Morsomt for barna og være med på forberedelsene også. I dag kjører jeg to former i ovnen samtidig, så det blir spennende. Jeg har også brokkoli, blomkål og buljingterninger i formene, så alt er klart når formene tas ut :) Perfekt om man skal ha gjester. Middagen er "ferdig" før gjestene kommer.

Hilsen Pappa til 2

Anonym sa...

utrolig godt, her ble d tallerkenslikking

Anonym sa...

Helt konge!!! Oppskriften funker!

Anonym sa...

Hei, kjempegodt. Dette skal jeg lage flere ganger.

Kari Janne sa...

Tusen takk😊 Stor begeistring i heimen👍🏻